Ледено студена страст.

Интервю с притежателя на световен рекорд на Гинес, Робърт Гъл.

В момента, в който в Швеция се появят лед и сняг, Робърт Гъл полудява - както и неговите идеи. Робърт модифицира собствените си мотоциклети така, че нито снега, нито леда да са безопасни за него. BMW Motorrad се срещна с притежателя на рекорд на Гинес, който премина с 200 км/ч по лед на задна гума, за интервю.

Защо избрахте BMW RR за вашия опит за световен рекорд на Гинес?

През 2014 г. аз поставих световен рекорд на Гинес за Най-бързото каране на задна гума на мотоциклет върху лед със скорост от 183,3 км/ч в рамките на 100 метра с Honda. Поради правилата и разпоредбите и множеството необходими документи, нямах намерение на правя друг опит. Но, след това, през февруари 2015 г. Раян Шушанек от САЩ подобри моя рекорд.

И разбрах: за да си възвърна рекорда, имам нужда от стандартен мотоциклет, предоставящ най-добри показатели, за още по-високи скорости. За щастие, моят спонсор Northbike, ме срещна с BMW Швеция. И двете компании ми помогнаха да си възвърна световния рекорт. Резултатът: 206.09 км/ч за 100 метра - на едно колело!

+ Прочети още

Какво беше чувството да си възвърнете световния рекорд на Гинес?

Беше страхотно, най-вече това, че бях първият човек, който кара по-бързо от 200 км/ч по лед - и то само на задна гума. Вторият път беше още по-специален, тъй като първия път не успяхме да влезем в Книгата на Гинес, но сега сме вписани в изданието за 2016 г. Цялата усилена работа си заслужаваше. Ясно ми е, че и други ще се опитат да счупят този рекорд и им желая всичко най-добро. Без конкуренция, нямаше да ставаме по-бързи и по-бързи. И нямаше да се пришпорваме един друг за постигането на още по-високи скорости. Сега друг мотоциклетист трябва да качи летвата. А след това, ще видим дали аз ще успея да я кача още по-високо. Знам едно: това е постижимо.

+ Прочети още

Какво бихте казали за S 1000 XR, след като поставихте световния рекорд с RR?

Изключително съм очарован от BMW S 1000 XR. С баща ми създадохме план, който наричаме „Faroson“. Това е дума на шведски, която може да означава „баща и син“. Или буквално преведена, „опасна зона“. Баща ми винаги е искал да направи дълго пътуване до Русия или по Шосе 66. Бих искал да направя такова пътуване с него. Ние сме много добри приятели и имаме много страхотни спомени заедно. Разбрах, че не можеш да събереш достатъчно спомени, поради което такова пътуване би дало още преживявания, които мога да си спомням, когато остарея. За такова начинание, S 1000 XR или може би R 1200 GS, със сигурност би бил идеалният мотоциклет.

+ Прочети още

Къде и как израснахте?

Израснах в малък град, наречен Тиресьо, близо до предградията на Стокхолм. Майка ми и баща ми все още са щастливо женени и аз имам сестра, която е 3 години по-голяма от мен. В момента живея на две места: с приятелката ми в Сьодертеле, където работя като механик за Scania, и с моите родители. Те имат работилница с мотоциклети, където са всички забавни играчки. Поради тази причина съм тук през повечето почивни дни, за да си поиграя.

+ Прочети още

Как станахте такъв добър мотоциклетист?

Баща ми, Адрес Гъл, винаги е обичал мотоциклетите. През по-младите си години, той е бил шампион по мотокрос на Швеция. През 1996 г. той започва да внася мини мотори в Швеция. Аз, естествено исках да пробвам един. Спомням си как той ми направи помощна рама, за да мога да карам на задна гума, точно като него!

+ Прочети още
Постигнах 206,09 км/ч в рамките на 100 метра - върху мотоциклет!

Робърт Гъл

В какви състезания сте участвали?
Участвал съм в повечето категории, които съществуват за съвременните спортни мотори. Най-добрите ми години бяха в категория 125 куб. см Grand Prix, където през 2007 и 2008 г. станах шампион на Швеция. Участвах цял сезон в Red Bull MotoGP Rookies Cup, където съм се качвал на подиума и много пъти постигах добри резултати. Същата година, картбланш за участие за състезанието за 125 куб. см MotoGP.
Когато решихме през 2008 г. да преминем на по-големи мотоциклети, аз директно преминах в класа на 1000 куб. см. Трябваше да се справя с прехода от двутактов на четиритактов двигател. През 2011 г. освен всичко друго, преживях сериозен инцидент, след който бях в инвалидна количка няколко месеца. Но през това време наистина осъзнах колко много означават за мен състезанията и моторите.
Какви мотоциклети и автомобили имате в къщи?
Аз харча пари, за да изграждам неща, с които да се забавлявам. За да постигна това, трябва да се задоволя с евтини коли. Това е съзнателно решение, защото предпочитам да харча пари за мотоциклети. Поради тази причина карам Audi A3 - модел от 1997 г. Струваше ми 500 Евро. Тъй като съединителят му е много зле, имам и VW Manhattan от 1990 г. като резерва. Купих го за 170 Евро. По-добрите „играчки“ са в гаража - не са прекалено изключителни, но са достатъчни за забавление. Имам KTM 450 SMR Supermoto, KTM 450 SXF и Yamaha 450 YZF за мотокрос и състезателен мотор Honda CBR600 racing bike.
Изпитахте RR, с който поставихте рекорда, в различни ситуации - как се държа той, от гледна точка на техническите изисквания?
Винаги съм имал технически умения, но истинският лидер е баща ми. Тъй като обикновено правим всичко заедно, научих много от него. Аз имам много идеи и ги споделям с него. Той ги обмисля известно време и след това намира начин да ги приложи. Нашият път към реализацията е обменът на идеи.
+ Прочети още
А откъде идват тези идеи?
Идеите ми хрумват през нощта, когато лежа в леглото и не мога да заспя, защото те вибрират в главата ми. Често добрите идеи идват по този начин. И първия човек, с който ги споделям е баща ми. Той обикновено се смее и ми казва, че това, което съм го измислил, е невъзможно. След което той размишлява няколко дни по идеята и обикновено намира решение.
Има ли проекти на други хора, които подкрепяте?
Опитвам се да помагам на млади състезатели от Швеция. Техните родители често ме питат за съвет. Аз се радвам, че търсят помощ от мен - и помагам с удоволствие.
Бихте ли желали да станете професионален мотоциклетист?
Тази възможност може и да съществува, но ще го чувствам повече като работа. Не искам да възприемам карането на мотор като работа. Когато карам своя мотор, просто искам да съм щастлив. И да преживея моментите, които ще си спомням по-късно. Имам си истинска работа, като механик в Scania.
+ Прочети още

Според вас, защо шведите са толкова креативни производители и дизайнери на мотоциклети?

Ако мислиш креативно, живееш креативно. Смятам, че ние имаме способността да видим даден продукт, преди завършването на неговия проектантски чертеж. Ние можем да си го представим и след това да го проектираме в главите си. Но е трудно да се каже защо шведите сме толкова добри в това.

Някога свързвали ли сте се със своя сънародник Ола Стенегард?

Не, никога не съм се свързвал с Ола Стенегард. Но естествено, че съм чувал за него и знам че той прави страхотни неща в проектантския еки и създава страхотни мотоциклети за BMW.

+ Прочети още

Как правите клиповете за своя YouTube канал?

Моето семейство и приятели снимат всичко. Аз работя с бордови камери с висока разделителна способност и с дрон. Тази играчка е на баща ми и поради тази причина имаме снимки от въздуха, само когато той е на терен.

Кой са вашите мотоциклетисти герои и защо?

Баща ми и Валентино Роси. Може да звучи странно да сравнявам двамата, но когато видя ентусиазма на баща ми за мотоциклети, това е все едно да гледам как Роси кара. Те са ръководени от сърцата си, а не го главите си. Баща ми е най-добрият ми приятел и най-голямата подкрепа и източник на вдъхновение. Когато бях на девет години, отидох на училищно парти, носейки костюм за мотоциклет и изглеждах точно като баща ми. Темата на партито беше „Облечете се като своя идол“.

+ Прочети още
Още истории, които могат да ви бъдат интересни.
Подходящи мотоциклети.
spinner