Обратно в Бавария след Индия.

Интервю с Едгар Хайнрих, ръководител „Дизайн“ в BMW Motorrad

След кратка спирка в Индия, Едгар Хейнрих се връща в Мюнхен, за да застане начело на отдела за дизайн на BMW Motorrad. Това е щастливо завръщане за мотоциклетния ентусиаст, който започва своята кариера в BMW през 1986 г. Той е ръководил проектирането на много мотоциклети на BMW: състезателният мотоциклет за ралито Париж-Дакар, K 1200 S и R, HP2 Enduro, R 1150 GS, R 1200 GS и най-скоро, S 1000 RR.

Преди да започне работа при индийския производител на автомобили Bajaj, той е участвал и в проектирането на туринг мотоциклетите K 1600 GT и GTL, както и на макси скутера C 600 Sport и C 650 GT. Всичките те са успешни продукти, които разширяват хоризонтите на този установен пазарен сегмент и привличат много нови клиенти към марката. В ексклузивно интервю за BMW Motorrad, Едгар Хейнрих говори за своята страст за дизайна, събирането и възстановяването на всякакъв вид мотоциклети.

Проектирането на R 1200 GS завършва точно, когато вие заминавате за Индия. Той е завършен точно за вашето завръщане. И сега участвате в разкриването на новия мотоциклет. Доволни ли сте от резултата?
Аз съм много доволен, но не и изненадан. Наистина съм доволен от медийното отразяване, когато представихме мотоциклета на Intermot. Той получи изключително положително отразяване в пресата. Нямаше нито едно отрицателно ревю. Изглежда всички харесаха мотора. Не можех и да се надявам на по-добро завръщане в BMW.
+ Прочети още
Не е ли странно да работите толкова напред пред реалния свят? И да предсказвате и определяте тенденциите на бъдещето?
Това изкривяване на времето и просто част от дизайна. Все едно работите в друг свят, в един бъдещ свят. Но също така трябва да запазите връзка с реалността и да работите за тук и сега. Често изглежда, че изминава прекалено много време преди появата на нов мотоциклет. Но когато, накрая, вашето бебче бъде разкрито и видите хората да го карат по улиците, това е най-страхотното чувство на света. Дизайнерите наистина водят някакъв тип паралелен живот. И ние никога не сме доволни. След излизването на даден мотоциклет, ние вече започваме да мислим как да подобрим следващия модел.
+ Прочети още

Какво е усещането с GS? Колко трудно е да се подобри даден дизайн, без пълното изкореняване на традицията?

Новите дизайни често са акт на балансиране. Не желаете да загубите съществуващите собственици на GS. Но като дизайнер, винаги искате да създадете нещо ново. Промяната на такъв успешен дизайн може да е малко страшна. До къде стигате? Докъде трябва да стигнете? Хубавото е, че много хора в екипа, включително и аз, караме GS и вече изживяваме GS начина на живот. Така че ние знаем какво искаме от GS. Това сработи идеално с новия R 1200 GS. Беше много важно да създаден автентичен GS. Такъв, който е истински до своите корени, с класически вид и дизайн, но с нова и динамична интерпретация.

+ Прочети още
А какво ще кажете за новите сегменти, като Градска мобилност?
Изключително освежаващо е да бъда част от този сегмент. Това, което е наистина страхотно, че можем да въведем собствената си интерпретация в този сегмент. Страхотно е да направим дизайнерско заявление. Както направихме с C 600 Sport о C 650 GT. Беше страхотно преживяване за мен да представя електрическия скутер C evolution на журналистите и ВИП гостите миналото лято. Бях в Лондон, когато прототипът беше представен и беше извършена пробна езда. Както се очакваше, и двата аспекта се представиха изключително добре, както от техническа, така и от дизайнерска гледна точка.
+ Прочети още
Върху кой мотоциклет на BMW наистина се наслаждавахте да работите през годините?
Всеки мотоциклет на BMW е специален и неговото създаване е забавно. Наистина обичам да работя по мотоциклетите за Дакар, най-вероятно защото офроуд ездата и състезанията са моя страст. И те също представляват есенцията на това, което GS, дуал спорт, означава за мен. Един от най-интересните мотоциклети, създадени от мен, беше K 1200 R. Определено не представлява логичен или типичен избор. И със сигурност, не беше типичен BMW мотор за времето си. Но ние го направихме, въпреки че беше малко странен – и това ми хареса.
+ Прочети още
Мотоциклетите заемат голяма част и от свободното ви време. Интересно ли ви е да се занимавате със стари мотоциклети?
Определено. Обожавам да възстановявам мотоциклети, да ги разглобявам и да ги изграждам отново, като нещо различно – дори стари BMW. Това не е много популярно занимание тук, защото повечето хора смятат, че старите мотоциклети трябва да си останат такива каквито са си били, но аз възстанових и модифицирах всички мои стари BMW. Единственият мотоциклет, който възстанових в оригинално състояние беше моята Honda CB 500, емблематичен мотоциклет от моята младост. Имам и BMW 51/3 от 1954 г., който конвертирах. Той беше вдъхновението за концепцията Lo Rider. Намирането на мотоциклет, промяната на неговия дизайн и дори създаването на нова интерпретация за него – точно каквото правят хората, занимаващи се със създаване на поръчкови модели –  е страхотно нещо. И аз наистина се забавлявам с това. И дори моето 58-годишно BMW, което използвам като ежедневен мотоциклет, винаги е било надеждно.
+ Прочети още

И така, какво има сега във вашия гараж?

В момента, в гаража ми има 16 мотоциклета. Включително някои възстановени класики. Може ли човек някога да има достатъчно мотоциклети? Аз имам HP2, R 51/3, R 24, R 100 GS, модел Париж-Дакар, няколко Ducati, стар Matchless и Enfield от времето ми в Индия, който беше превърнат в scrambler. Има и Vespa от '61 г., много готина и изцяло оригинална. Дори имам и Gas Gas, който използвах, за да правя пробни пътувания. Също така, имам и CB 650, CB550 и Honda Dominator.

+ Прочети още
Вашите инженерингови познания помогнаха ли ви в кариерата ви като дизайнер?
Когато бях дете, бърниках и модифицирах своя мотор. Не можех да си позволя да отида в сервиз. Това беше най-добрият начин да науча всичко. Винаги съм обичал да човъркам мотоциклети, така че определено това ми беше от помощ. Сега мога да разговарям с инженерите и те осъзнават, че ги разбирам и уважавам. По този начин вземаме информирани решения заедно. Мотоциклетите са изключително сложни. Почти всички техни технически компоненти са видими. Така че трябва да разберем и проектираме продукт от техническа гледна точка.
+ Прочети още
Също така трябва да разберем и проектираме продукт от техническа гледна точка.

Едгар Хайнрих, ръководител „Дизайн“ в BMW Motorrad

Какви са най-големите предизвикателства за марката в бъдеще?
В момента има изключително много мотоциклети, ясен знак за времената. Но на глобално ниво, ние трябва да се различаваме от другите. Ние се нуждаем от силни емоционални мотоциклети, които работят перфектно и винаги дават нещо допълнително.
Други съществуващи предизвикателства включват нови регулаторни стандарти и изискването за по-зелено, по екологични решения за придвижване. Двуколесните превозни средства могат да играят важна роля тук. В BMW Motorrad, ние желаем да свършим своята работа, като предоставим иновативни решения.
Едгар, благодаря за интервюто.
+ Прочети още
Още истории, които могат да ви бъдат интересни.
Подходящи мотоциклети.