Да бъдем ретро на Fuji Speedway.

Стилът на седемдесетте се завръща на състезателната писта.

R nineT Racer възражда отново ранните дни на супер моторите. BMW R 90 S и неговите забележителни представяния на Дейтона и остров Ман през 1976 г. са незабравими. Когато си припомняме времето на седемдесетте, незабавно се сещаме за Япония, където е изобретен модерния мотоциклет и където в момента се случва впечатляващо възраждане.  

Въздухът над Fuji Speedway е студен и ясен. Най-високата планина в Япония, съименник на мотопистата, впечатляващи кули в далечината. Националният свещен вулкан е обвит в облаци и трябва да бъдете търпеливи, за да можете да видите покрития със сняг връх. Много отдава, на това място, японският мотоциклетист Хидео Каная завършва своя първи мотоциклетен шампионат и завършва изненадващо на трето място в Japan Grand Prix. Тази сутрин, почти 42 години по-късно, състезателната дейност на Fuji Speedway бавно се възражда.  

+ Прочети още

Симбиоза на забавление, скорост и стил.

Състезателката-аматьор Джой Люис изкарва своя R nineT Racer от вана. Новият модел от фамилията R nineT е несъмнено завръщане към ранните спортни мотоциклети на седемдесетте. „Това десетилетие е било изключително важно в историята на състезателните мотоциклети. То задава тона на всичко, което представляват съвременните състезания“, казва Джой, наслаждавайки се на своя състезателен мотоциклет. Още малки бусове спират отляво и отдясно на вана. Дайсуке Мукаса и другите членове на Curry Speed Club са заети да поставят състезателни номера на своите ретро мотоциклети.

След това, те обличат избелели кожени костюми, които изглеждат много по-стари от тях самите. „Косплей е типично японско нещо – комбинация от костюм и игра“, казва Тадаши Коно, мотоциклетен журналист и доказал се експерт в японските мотоциклетни среди. „Стилът е важен. Хората, които участват в ретро състезания, обикновено са облени в ретро дрехи.“ След тази кратка пауза, Тадаши бърза, за да предостави на Даисуке Мукаса и Широ Накаджима последна информация за маршрута. Екшънът скоро ще започне. Състезание с ретро мотоциклети на Fuji Speedway.  

+ Прочети още

Искате състезателна машина? Изградете си я сами.

Тадаши Коно (д.) и Дайсуке Мукаса (л.) по време на инструктажа на мотоциклетистите.

Искате състезателна машина? Изградете си я сами.

Атмосферата на пистата се определя от същия тип аматьорски дух, който е преобладавал през седемдесетте, когато е можело да изброите мотоциклетистите, каращи заводски мотоциклети на едната си ръка, а частните мотоциклетисти, често са били най-добрите в световните шампионати. Техните успехи са били тясно свързани с техния талант. Често, някой подценяван състезател може да спечели неочаквано. Спонсорите не са се редели на опашка. Най-много, местен търговец на мотоциклети да подари кожен костюм или нова каска.  

+ Прочети още

При ретро състезанията, „правиш нещата сам“.

А и мотоциклетистите не са имали нужда от повече. Това е защото състезанията са били достъпни. Една нормална заплата е била достатъчна, за да можеш да си купиш важните части и да превърнеш използван стоков мотоциклет в състезателна машина: просто променяш синхронизацията и модифицираш ауспуха и карбуратора, в съответствие със състезателните спецификации. Сваляш калника, огледалото и другите ненужни части. Сменяш двойната седалка с единична, сменяш туринг ръкохватките с къси такива. Слагаш гуми с мек протектор и вече имаш състезателна машина. Това се случва много преди дните на появата на сликовете, електронното окачване или ride-by-wire.  

+ Прочети още
Токио е пренаситен с най-съвременни технологии, които остаряват само за ден. Вече е невъзможно да се поддържа темпото и поради тази причина, това контра движение расте. Ние се нуждаем от повече аналогови неща в живота си. “

Тадасхи Коно, мотоциклетен журналист

Вдъхновение от Далечния Изток

Вдъхновение от Далечния Изток

Младите герои прекарват своите олекотени мотоциклети по естествени състезателни коловози, в съседство с железопътни линии, мостове, стръмни могили, калдъръми и бетонни плочи. В зависимост от терена, те често носят стари полукаски, защото пълнолицевите каски са толкова тежки, че тяхното зрение се замъглява от цялото подскачане по калдъръма. Всичко беше докарано до своите граници: ауспусите и стъпенките бяха надраскани от наклоненото каране. По краищата на пистата стояха тълпи от зрители, пленени от спектакъла на две колела. Мотоциклетите са заменени от автомобили, като средство за транспорт, през шестдесетте години на миналия век, но сега те преживяват страхотно завръщане, като спортни машини.  

+ Прочети още
Мотоциклетите на седемдесетте са очарователни. Те не са прекалено бързи, нито прекалено стари, и нито прекалено нови. Мотоциклетистите имат контрол над скоростта и могат да ѝ се насладят. “

Широ Накаджима, 46Works

Огромен напредък с BMW R 90 S.

Вдъхновение за R nineT Racer: Хелмут Дене с неговия R 90 S.

Огромен напредък с BMW R 90 S.

Междувременно BMW разработва мощен спортен мотоциклет и представя R 90 S през 1973 г. Мотоциклетът беше сензация. И реално съответствие на азиатските конкуренти: 67 конски сили, 898 куб. см, 38 mm Dell’Orto карбуратор, обтекател за кокпита и красив завършек от опушен сребро. R 90 S е един от мотоциклетите на състезателната писта, когато в САЩ, през 1976 г., се провежда първият шампионат за супер мотори. „Японските мотоциклети бяха много по-мощни и всички си мислеха, че Kawasaki ще спечели“, казва Тадаши.  

+ Прочети още

Радостен състезател: с R nineT Racer по Fuji Speedway.

Но вместо това, Стийв МакЛауглин печели за BMW, карайки R 90 S, точно в началото на Дайтона сериите и Рег Придморе спечели титлата на първия американски шампион със супер мотоциклет в края на сезона. „Двигателите на японските мотоциклети бяха прекалено тежки за техните шасита. Производителите искаха още повече мощност. Но не се получи. Мотоциклетите бяха навсякъде и бяха трудни за управление. Като контраст, BMW откри перфектния баланс на мощност, управление и надеждност, и поради тази причина, те спечелиха“, спомня си Тадаши. Същата година, Ханс-Ото Бутенут и Хелмут Дане записаха най-бързите времена с Production TT в състезанието на остров Ман и R 90 S стана легенда.  

+ Прочети още

Състезанията са забавление.

Емблематичните машини на седемдесетте се радват на възраждане в световен мащаб. Най-вече в Япония, където ретро състезанията преживяват пълно завръщане. „Ретро състезанията са много популярни тук. Има толкова много млади мотоциклетисти и те привличат още повече млади хора. За тях, старите мотоциклети са нещо ново и свежо“, казва Дайсуке Мукаса, чието студио за поръчкови модели в Токио е отдадено изцяло на класически мотоциклети. Тадаши също смята, че ретро състезанията са толкова популярни, защото те дават възможност за бягство от модерната технология. Токио е пренаситен с най-съвременни технологии, които остаряват само за ден. Вече е невъзможно да се поддържа темпото и поради тази причина, това контра движение расте. Преди сто години, всеки японец знаеше как да изпълни чаена церемония и да завърже кимоно. Аз не знам как се изпълняват тези неща, а това е тъжно. Ние се нуждаем от повече аналогови неща в живота си.“

Добре известният Широ Накаджима от 46Works, който се занимава се с поръчкови модели и който е създал един от най-успешните R nineT поръчкови модели в R9T Japan project, е самопровъзгласил се почитател на ретро мотоциклетите и участва на японската сцена на ретро състезания от години. „За ежедневно пътуване използвам най-много моя R 90/6. Имам го повече от 20 години и почти съм се сраснал с него. За ретро състезанията, използвам своя I use my R 75/5“. Слънцето залязва зад връх Фуджи рано вечерта и покрива планината и пистата в мека червена светлина. Атмосферата на Fuji Speedway е магическа, когато ретро състезателите правят своите последни обиколни. Те не се притесняват за своите времена или конкуренти. Те са съсредоточени само върху едно нещо: духът на състезанието.  

+ Прочети още

Произведения на Конрад Лийч

spinner