Рок енд рол в Animal Boat.

Дайсуке Мукаса и неговия ретро свят в модерно Токио.

Студиото за поръчкови модели Animal Boat е рай за любителите на ретро мотоциклетите. Тук японският създател на поръчкови модели Дайсуке Мукаса спасява класически мотоциклети от изчезване – и ги връща обратно на състезателната писта с неговия Curry Speed Club.  

Той няма представа колко квадратни метра е неговото студио. „Ние мерим в татами, не в квадратни метри“, казва Дайсуке Мукаса. Татамите са подложки от оризова слама, които се произвеждат със стандартни размери и служат като единица за измерване на област в Япония. Този остров на съкровищата, наречен Animal Boat, най-вероятно е с размери от около 50 татами, което, грубо е около 80 квадратни метра. Той се намира на натоварения път в квартала Ōta в Южно Токио. Доста ненатрапчив. Няколко стари мотоциклета вляво и вдясно от входа са единствения намек за света, който очаква да бъде открит зад семплата врата от дърво и стъкло: смес от музей и вехтошарски магазин. В това тясно пространство, 46-годишният собственик съхранява мотоциклети и части, много от които са по-стари от него.

Има тясна пътечка между тезгяха и работните маси, на които Дайсуке упражнява своето изкуство. Повечето от мотоциклетите се намират към дъното на помещението, около 50 броя. Те са плътно наблъскани, някои от тях, един върху друг, като горния ред се поддържа от стоманен прът. От тавана висят ауспухови системи и облицовки, огънати резервоари, аналогови часовници и китари украсяват стените. Като експонати в изложба на ретро-шик изкуство. В ъгъла има контрабас, редове от кожени костюми и каски по стената зад тезгяха и витрини с коли играчки в оригиналните им кутии. След като претоварените ви очи свикнат с хаоса, започвате да виждате реда в него: всичко има своето място в тази тясна работилница. „Тук, в Токио, сме принудени да поддържаме нещата компактни и добре организирани“, казва Дайсуке. Причина за това е, че пространството е ограничено и скъпо в този мегаполис.  

+ Прочети още
Animal Boat е като Ноевия ковчег за стари мотоциклети. И като Ной, който спасява животните, аз спасявам класически мотоциклети.

Дайсуке Мукаса, създател на поръчкови модели и състезател с ретро мотоциклетr

Ноев ковчег за мотоциклети.

Animal Boat е убежище. За самият Дайсуке, за неговите клиенти, но най-вече за всички стари мотоциклети, които нямат място в ръководената от технологиите Япония. „В основни линии, това е Ноевият ковчег за мотоциклетите“. Дайсуке говори тихо. Сякаш неговата история е деликатен кристал. Неговата внимателна природа контрастира с грубия му външен вид: брада на брадичката, черни дрехи, каскет и татуировки. Той носи огърлица с малък череп и кръстосани кости за късмет на състезателната писта. „Когато отворих своята работилница, нямах пари за скъпи нови мотоциклети. Така че аз купувах стари, възстановях ги и ги подобрявах. Усещането бе като да спасяваш мотоциклети“. Дайсуке отваря своята работилница през 1995 г., след като работи като механик в токийски мотоциклетен сервиз. „Аз започнах да карам мотор на 19 години; имах Honda CB 400. Мотоциклетите напълно промениха живота ми; те преобърнаха света ми“.  

+ Прочети още

Обичайна работа с отворен край.

Дайсуке отваря в 11 часа сутринта. Неговите клиенти са запалени по ретро мотоциклети и разчитат на неговите експертни познания при създаването на поръчкови модели и възстановяването. „Хубавото нещо относно създаването на потребителски модели е, че всеки клиент идва при мен с различни идеи. Някои ценят скоростта, други имат предвид определен външен вид. Винаги се опитвам малко да надмина техните очаквания“. Винаги да прави малко повече е мото, което отразява японското отношение, което играе изключително важна роля за отличната работа. Създателите на поръчкови модели не са изключение от това правило, всъщност точно обратното. За да успееш в средата на хората, създаващи поръчкови модели в Япония, трябва да се надминеш, и над всичко, да работиш здраво. „Затварям в 9 часа вечерта и след това работя по мотоциклети до полунощ. Понякога става толкова късно, че оставам да спя тук. Отзад имам легло.“ Дайсуке показва към скрита врата в задния ъгъл. „Тук се чувствам у дома“.  

+ Прочети още

Въплъщението на сговорчив.

Време за затваряне: Дайсуке се среща с приятели.

Въплъщението на сговорчив.

Тъй като през деня няма време за каране, понякога Дайсуке се среща с приятели, за да карат късно вечерта. „През нощта, улиците са наши. Обожавам да карам през Gate Bridge до Йокохама или през тунелите“. Много мотоциклетисти се срещат през нощта в един от тунелите в Токио. Те преживяват чиста свобода, като преминават през тунелите, покрити в приглушена светлина и звука на двигателите. Тук е мястото, на което Дайсуке получава своята енергия за следващия ден и следващото предизвикателство в работилницата.  

+ Прочети още

С изключително внимание към детайлите: R nineT Racer.

„Не само ние, които създаваме поръчкови модели, си поставяме високи стандарти. Клиентите също очакват перфектна работа. Това внимание към детайлите може би е типично японско – то ни е вродено“. Но за Дайсуке, детайлите не са единственото нещо, което правят един мотоциклет перфектен. Основното е целият мотоциклет трябва да представлява добре балансирана картина. „Става въпрос за баланс и хармония. Отделните части трябва да са добри, но аз искам всичко да се напасне и усещането да е леко“.  

+ Прочети още

Ретро състезание с привкус на къри.

Преглед преди състезанието: момчетата на Дайсуке от Curry Speed Club.

Ретро състезание с привкус на къри.

Неговите пръсти се плъзгат по гладката повърхност на неговия състезателен мотоциклет. Той възстановява шасито напълно, в стил на 60-те години, и надгражда три-скоростния, четиритактов 60-кубиков двигател на Honda до седем конски сили. От ръкохватките, седалката, системата на стъпенките, до лостовете за спирачка и смяна на скоростите – почти всичко по мотоциклета е правено от него самия. Той също си е позволил няколко оригинални състезателни части за Honda RSC. Машината е перфектно подготвена за състезанията, които той организира и в които се състезава: B.O.B.L. – Battle of Bottom Link.  

+ Прочети още

Дайсуке смята, че състезанията на пистата заздравяват приятелствата.

Четири пъти годишно, ретро ентусиасти от цяла Япония се срещат на отдалечени писти, за да противопоставят своите подобрени мотоциклети от старата школа. Мотоциклетистите се състезават в отбори. Заради това Дайсуке и неговите приятели създават Curry Speed Club. „При всяка наша среща, някой винаги носеше къри за всички“, казва Дайсуке, смеейки се. „Обичам да се състезавам с приятели. Уважението ни един към друг е положително нещо на пистата. Също така, малко съперничество, също може да се отрази добре на приятелството“.  

+ Прочети още
Може би съм заинтересован толкова много от тази епоха, защото не съм израснал в нея. Когато карам ретро мотоциклет, миналото се съживява и аз ставам част от него.

Дайсуке Мукаса

Rock 'n' Roll auf dem Racetrack.

Ретро състезанията са тенденция в Япония. Ретро мотоциклетите направиха състезанията отново достъпни, най-вече за младите хора. Поради тази причина повечето от мотоциклетистите на the B.O.B.L. пистата са на възраст между 20 и 40 години, а и в екшъна участват и жени. Има състезания през целия ден; Curry Speed Club се състезават срещу отбори, като Cool Beans или момчетата от Drive Thru. Въздухът е изпълнен с дим от мотоциклетите, който се смесва с мъглата, която е често срещана в планинските региони на Япония. Мотоциклетистите довеждат своите мотоциклети до техните граници и отвъд, като стъпенките драскат земята и двигателите вият. „Обичам да се потапям в тази епоха. По онова време е имало е нещо забавно, свързано със скоростта, можеш да ѝ се наслаждаваш. Също така се наслаждавам и на стила, който също е важен за мен“, казва Дайсуке.

Той въплъщава ретро визията до последния детайл. Мотоциклетите, инструментите, дрехите, рок 'н' рола. „Свиря на китара и правя доста музика с моите приятели. Понякога, докато се състезавам, ми хрумва песен и съм изцяло в своята стихия“. Дори и тук, на ръба на пистата, Дайсуке едва повишава своя глас, малко над обичайното. Може би това е типично характерна японска черта, но той едва показва своите силни емоции, когато тихо, но уверено казва: „Тази класическа технология няма да изчезне. Дърдорещият, пелтечещ двигател е верен на нашата интуиция. Той ни дава добро усещане“.  

+ Прочети още
spinner