Eкоинженерство.

Живот, отдаден на електромобилността.

E за електро. E за екип от инженери. E за Eva. Когато става дума за е-мобилност, инженерството не може да бъдат пропуснато – нито пък Ева Хокансон. Завършила машинно инженерство, тя влага всичко от себе си в усъвършенстването на електромобилността. В името на устойчивостта.

Няма момент на светване на крушката. Устойчивостта е нещо, което ме съпътства от самото ми раждане. Усещането за това присъстваше. Винаги е било нещо очевидно.

Ева Хокансон

Това е първото ѝ посещение в Берлин. Тя има пет часа за разглеждане на забележителности под синьото небе на столицата. Но Ева Хoкансон игнорира Бранденбургската врата и Kолоната на победата и вместо това се насочва към Шпандау. Шведката е избрала да посети забележителностите в завода на BMW Motorrad, като се фокусира специално върху монтажната линия на електро макси скутера BMW C evolution. Това може да ви се стори малко необичайно. Но Ева Хокансон никога не е имала за цел да се носи по течението. Вместо това е склонна да бъде рибата, която плува срещу него.

На 27 години тя представя собственоръчно направения си електрически мотоциклет в Шведския парламент. По-късно поставя рекорд за най-бърза жена мотоциклетист в света със своя електрически аеродинамичен мотор, който все още не е надминат. Скоро дипломираният инженер ще получи своя лиценз за пилот. Не толкова за летене, колкото за по-нататъшно развитие на електромобилността във въздушния транспорт. И така тя прави присъщото за нея в Берлин: непрекъснато разширява несравнимите си познания за е-мобилността; и провежда образователна дейност в подиумни дискусии за мобилността на бъдещето.

+ Прочети още

Мобилността в миналото

"Разглеждане на забележителности" в завода на BMW Motorrad в Берлин.

Не, електрическите превозни средства не са ново нещо. Те се появяват още преди първият двигател с вътрешно горене да се пусне по чакълените пътища. Изобретателят Труве представя първия официално признат електрически автомобил през 1881 г. на Експозицията на електроенергията в Париж. Той се движел с 12 км. в час и имал диапазон от 14 до 26 километра. Докато в САЩ около 1900 г. по-голямата част от транспорта е електрически, изобретяването на двигателя с електрически стартер и увеличаването на световния добив на петрол скоро извеждат на преден план двигателя с вътрешно горене. Десет години по-късно електрическите автомобили до голяма степен изчезват от пътищата – и ще се върнат със загрижеността на хората по отношение на замърсяването на въздуха, устойчивостта и промените в климата.

+ Прочети още

Пробно сядане на BMW C evolution.

Ева Хакансон обаче започва да се занимава с тази тема много по-рано от обичайното. За да бъдем по-точни – откакто се е родила през 1981 г. Баща ѝ разработва електрически скутери през седемдесетте години, последвано от енергийно ефективни е-състезателни мотоциклети и първия в света електрически триал мотоциклет. Ева отраства, заобиколена от електрически автомобили. Когато най-големият ѝ брат печели награда за млад талант на 16-годишна възраст със собственоръчно направена хибридна кола, амбицията на Ева се пробужда. Тя инвестира времето си в научни проекти и печели няколко награди. На 19-годишна възраст представя Швеция на Панаира за наука и инженерство в Детройт и по-късно печели Научния симпозиум в Лондон. Следват безброй отличия, като най-скорошна е наградата Signs, а Ева е наградена от принц Леополд от Бавария в категорията "Страст за комуникация".

+ Прочети още

Ускорение и тръпка

Никога не можете да знаете достатъчно: Ева вдъхновява BMW C evolution за производствената линия.    


Бившият състезател е изумен от страстната отдаденост на Ева, но преди всичко от скоростта, която успява да извлече от електрическия автомобил. Бонвил, Юта. Със своя собственоръчно направен, електрически аеродинамичен мотор Ева Хокансон се изправя срещу други луди търсачи на високи скорости на соленото езеро и поставя рекорд през 2014 г. Оттогава насетне е считана за най-бързата жена мотоциклетист в света. Това не е просто търсене на тръпката от скоростта, а по-скоро тръпката, която получава от инженерната работа. Тя сама е построила мотора, като инвестира безброй часове, литри кръв, пот и сълзи. Тя го е разработила и проектирала, използвайки всичките си познания. "Имам нужда да опитам неща, които никой не е направил преди. Изключително удоволствие е да изпитвам границите на технологията и собствените си способности".

+ Прочети още

"Тези, които обичат ускорението, ще заобичат електрическите превозни средства", казва Ева Хакансон.

Когато Ева се намира на границата на технологичните възможности и поставя рекорди, тя е забелязана – и за нея това е всичко. Планът е да използва вниманието, за да се бори – определено може да го наречете така – за работата на своя живот. "Искам да покажа, че електрическите превозни средства могат да бъдат бързи и секси. Решението за дадена покупка се ръководи от емоции. Ето защо електрическите превозни средства трябва да станат символ на статус и в същото време да изглеждат интелигентно – тогава хората ще ги купуват. Ако искаме да продължим да живеем на тази планета, трябва да предприемем действия. Тенденцията според мен очевидно е в посока на автономното шофиране. А в това няма по-добри от електрическите превозни средства, защото те са лесни за управление".

+ Прочети още
Работи през нощта и наблюдава развитието на една идея. Тя се образува в главата ми, аз я осъществявам с ръцете си и наблюдавам как се оформя.

Ева Хокансон

C Evolution

Градска мобилност

Разберете повече.

Неотменна част от ежедневието

Ева е известна със страстните си речи по темата за е-мобилността.

След възходите и паденията на електрическите превозни средства през последното десетилетие развитието на литиевата батерия за мобилния телефон предостави решителния импулс за пробив на е-мобилността. Дискусиите по изцяло нови екологични въпроси станаха прости; става дума за изхвърляне на батериите или откъде идва захранването на превозните средства. Въпреки това Ева е сигурна: "Електромобилът ще стане неотменна част от ежедневието". Тя вече е стигнала до това заключение през 2005 г., докато пише бакалавърската си дисертация по наука за околната среда, последвана от магистърска степен и докторска дисертация по машиностроене.

+ Прочети още

"Е-мобилността не е бъдещето, а настоящето, и ще стане неотменна част ежедневието", казва Ева Хокансон.

"Електрическите превозни средства са ненадминати по отношение на технологиите: те са феноменално ефективни, тихи, без емисии и не зависят от нито един енергиен източник. Няма значение за превозното средство, съответно и за потребителя, дали електричеството се генерира от слънчева енергия или от водна енергия. Така че не зависи от определена промяна". Ето защо тя изнася доклади на подиумни дискусии пред експертна аудитория и неексперти. Разработките се движат напред с пълна скорост, а Ева се намира в самия им център. Тя вярва, че най-важният период в еволюцията на електромобилите предстои – и тя иска да бъде част от него. "Имаме само тази планета. Съществува дълбоко морално убеждение, че правим правилното нещо тук".

+ Прочети още
Още истории, които могат да ви бъдат интересни.