1200 ccm двуцилиндров срещуположен двигател (охлаждан с въздух/вода).
1200 ccm двуцилиндров срещуположен двигател (охлаждан с въздух/вода) в BMW R 1200 GS.
Предишният обем на двигателя от 1170 cm3 е запазен, както и съотношението между диаметъра и хода от 101 до 73 милиметра. Както при предишния модел, разпределителните валове са разположени хоризонтално. Докато преди бяха необходими комбинирани разпределителни всмукателни/изпускателни валове, промяната в посоката на потока от хоризонтална към вертикална доведе до отделни всмукателни и изпускателни разпределителни валове.
И двата разпределителни вала се задвижват, както и преди, през веригата, която се движи във вала зад цилиндрите (от дясната страна на двигателя чрез балансиращия вал и отляво чрез коляновия вал). Кормилната верига задвижва междинен вал, разположен между всмукателния и изпускателния вал, откъдето се предава мощност на разпределителните валове чрез двойки зъбни колела. Декомпресионно устройство, контролирано чрез центробежна сила, се намира при всеки от изпускателните валове. Това улеснява стартирането. В резултат на това може да се намали теглото на стартера и на акумулатора.
Високоефективната цялостна конструкция на задвижването означава, че радиалното разположение на клапаните, използвано по-рано, може да бъде премахнато. Четирите клапана са разположени в остри ъгли един спрямо друг – на 8 градуса от всмукателната страна и на 8 и 10 градуса от изпускателната страна, което дава възможност за компактна форма на горивната камера, а това е ключов фактор за оптималните горивни процеси. Преизчислената горивна камера и изключително подобреното управление и дизайн позволяват на степента на сгъстяване да бъде увеличена от 12.0:1 до 12.5:1 в сравнение с предишния модел. Оптимизирането на горивните процеси и позицията на запалване означава, че вече не е необходим контрол на удара, докато същевременно се запазва проектът за качествено гориво RON 95, а потенциалът на въртящия момент се използва пълноценно.
Използването на система за турбуленция (захранване с въздух чрез байпас) осигурява оптимално изгаряне и съответно сложното запалване чрез две свещи става излишно. Дизайнът на коляновия вал също е изцяло преработен. За да се намали драг ефектът, диаметърът на основния лагер е намален от предишните 60 до 55 милиметра. Освен това коляновият вал има по-тънки манивели, въпреки че са се увеличили с диаметър от 48 до 50 милиметра, и по-тънки основни лагери и водещи лагери. Това го прави по-лек и по-компактен, но все още много по-корав.